Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2012.09.10

Sába Tanárai

 

Orientális Tánctanulmányok: "ahol hastáncolni tanultam" (Sába)

 

 

 Magyarországon

 

     

Tia volt első mesterem, az ő iskolájának a 6 évig voltam tagja.

Még ma is szívesen gondolok vissza az óráira. Tia a klasszikus egyiptomi hastánc, alapjaival és mélységeivel ismertetett meg. A kezdetektől  figyelemmel kísérte a pályafutásomat, és remélem sikerült kivívnom, hogy büszke lehessen rám…

 

Vitális Anna, akitől a hastánc török jellegű elemeit sajátíthattam el, illetve megmutatta  az európai stílusú revü-tánc jellegzetes kombinációit is.

Annától rengeteg, és hasznos dolgot tanultam, sokat a táncról, és sokat azon kívül is. Köszönöm, hogy tanítványának fogadott…

 

Külföldi koreográfusok és táncmesterek kurzusai:

Egyiptomiak:

„Az egyiptomi táncmesterek közül rendkívüli benyomást Mme Freiz Said, és Mme Aida Nour  tett rám."

Freiz az egyiptomi Nemzeti Táncegyüttes szólistájaként kezdte, majd a, híres egyiptomi táncegyüttes, a  Kaomeya Troop vezető táncosa lett.

Jelenleg, a  Nile Group Kairói Táncfestival szervezője.

Mme Feiz az orientális tánc érzelmi kifejezésmódjainak autentikus arab vonulatát mesteri virtuozitással képes megjeleníteni.  Amellett, hogy valamennyi egyiptomi táncstílus mestere, táncában  a legszélsőségesebb kifejezésmódok is meghökkentő, mégis harmonikus egységben jelennek meg. Freiz a tánc érzelmi tartalmát, és átélését rendkívüli erővel és kifejezőképességgel tudja megjeleníteni.

Aida Nour: A Nile Group Fesztivál főszervezője, művészeti vezető, egykor a Reda Troup táncosa, és szólistaként is világhírű.

Aida az egyiptomi raqs sharki és a legváltozatosabb népi stílusok rendkívüli mestere, Alexandriából származik, a kezében életre kel a melaya.

Kairóban a klasszikus raqs sharki legtisztább forrásaként Mme Dawlat Ibrahimot ismertem meg, aki nagyon mély benyomást tett rám.

Mme Dawlat a Kaomeya Tropp alapítója, és mestere, melynek tagja volt Mme Friez, Lubna, és sokan a Nile Group tanárai közül. Mme Dawlat rendszere tiszta és autentikus egyiptomi forrás, éppúgy mint Mahmoud Reda technikája.

 

  

 

 

Mahmoud Reda:

Vitathatalanul az orientális tánc alapjainak legnagyobb mestere. Kifinomult technikája, és eleganciája világhírű. Mahmoud Reda a Reda Troup vezetője, szóló táncosa és partnere, Farida Fahmy. Mahmoud és Farida méltán az orientális tánc élő legendái.

 Mahmoud Reda munkássága óriási áttörést vitt végbe az orientális táncban. Megteremtette ennek a műfajnak a stilisztikai kereteit, és tiszta, pontos, elegáns technikáját. Reda létrehozott egy kanonizált redszert, ami a  kelet balettje.

Évekbe, és sok gyakorlásba tellett mire elérkeztem arra a szintre, hogy már teljes átérzéssel értem, az orientális tánc legnagyobb mestere nem más, mint Mahmoud Reda.

 

Souhir Zakit 2003-ban egyszer láttam élőben, részt vettem egy workshopján. Utána már nem is tanított többet.

Nagua Fuad: szintén tartott néhány workshopot az Ahlan wa Sahlan fesziválon, még a kezdetekkor. Már ő is nagyon idős volt.

Tanulni a szó szoros értelmében nem lehet tőlük, hiszen ők nem tanárok, hanem az egyiptomi raqs sharqi hőskorának élő legendái. Őket élőben látni, már önmagában óriási élmény.

A mai egyiptomi mesterek

Ibrahim Akif, Dina, Waffa Fawzi, Jusry Sheriff, Souraia, óráin vettem részt Kairóban: ők a orientális  tánc szakma világszinten is legelismertebb tagjai. 

 

"Hálával gondolok Mme Raqia Hassanra, aki számos alkalommal kiemelkedő lehetőségekkel segítette  szakmai fejlődésemet."

Mme Raqia Hassan  fiatalon a Reda Truop tagja, nemzetközi hírű táncmester, koreográfus, a Kairói Ahlan wa Sahlan Nemzetközi Hastáncfesztivál fővédnöke.” 

Hadia: világszinten elismert kanadai mestertanár. Szines stílusában a női természet valamennyi arcát képes megjeleníten. Hadia nem csupán az arab táncok mester, de képes a különféle érzésvilágok mellé más kultúrákból vett mozgás és tánckombinációkat rendelni, mely  révén az adott táncban a legkifejezőbb fúziót jeleníti meg. Hadia nemcsak az orientális táncnak, de a flamenconak a, cigány táncoknak is mestere.  (workshop Budapesten)

Yasmina Ramzy: a torontoi Arabesque Dance Company vezetője, mester koreográfus, az orientális táncok valamennyi stílusának rendkívüli ismerője, a klasszikus és modern színpadi raqs sharkin keresztül a legkülönbözőbb arab folklór táncokig. Ebbe bele tartoznak a különféle egyiptomi, a khalighi, a libanoni, a marokkói, tuniszi, berber stilusok is.

"Yasminát 2003 telén ismertem meg, egy workshop-sorozat alkalmával Bécsben. Yasmina néhány hónapig Bécsban maradt, s ez alatt az idő alatt közös szerződéssel dolgoztunk a Lord of S libanoni étteremben.  Yasmina óriási tapasztalataival, kedvességével, és őszinte tanácsaival nagyon sok nehéz  helyzeten segített át."

Magdy el- Leisy:: az egyiptomi állami táncegyüttes tagja, balettmester, s orientális tánckoreográfus

Dr. Mo Gaddawi: fiatalon a Reda Troup (az egyiptomi állami orientál együttes) tagja, nemzetközi hírű táncmester és koreográfus

Dina: Jelenleg az arab hastánc legünnepeltebb sztárja. Egyiptomban többször volt alkalmam táncolni látni, és tanulni tőle

Amerikaiak:

 

 

Jillinah, Los Angeles-i a Bellydance Superstars együttes szólistája, mester-koreográfus.

Jillina többször járt Budapesten is, lehengerő stílusa, és kristálytiszta profizmusa órási hatással volt rám.

Lesya Starr: Barcelónában élő, kanadai származású: egyedülálló előadóművész. A táncában különleges interpretációját nyújtja a keleti misztikájának.  Lesya  egyedi stílust képvisel az orientális tánc szakmai közegén belül. Stílusát leginkábba az emelkedettség, légiesség, és könnyed elegancia jellemzi. Átható személyiségével  nyugalmat sugall. 

 

Chellycy Reitsma: Jelenleg Máltán él, kiváló a fúziók világában. Nagyszerű és érdekes jelenség. Örömmel tanultam tőle

 

Németek: 

Németországban számos arab/egyitomi származású mester él, mint Magdy, Momo Kadous 

 

Momo óráinak és workshopjainak rendszeres látogatója vagyok

A németek közül Djamila  és Said el Amir munkája tetszett meg. Jazz és fútiós alapokon nagyszerűek.